Osiem zasad jak zadbać o zdrowie nerek

Aktywność fizyczna, odpowiednia dieta, regularne badania, ale też kontrolowanie m.in. ciśnienia tętniczego i poziomu cukru we krwi – to niektóre z 8 Złotych Zasad dbania o nerki. Z okazji Światowego Dnia Nerek przypominamy, jak chronić te ważne narządy przed szkodliwymi czynnikami.

Z chorobami nerek zmaga się co dziesiąty Polak. Grupą najbardziej narażoną są osoby z nadciśnieniem tętniczym, po 60. roku życia, a także cierpiące na tzw. zespół metaboliczny. Ze względu na tak duży odsetek osób zmagających się z chorobami nerek, w 2006 r. Międzynarodowe Towarzystwo Nefrologiczne oraz Międzynarodowa Federacja Fundacji Nerek wprowadziły Światowy Dzień Nerek.

Kiedy obchodzimy Dzień Nerek 2020?

światowy dzień nerek

Światowy Dzień Nerek obchodzimy w drugi czwartek marca każdego roku. W 2020 r. dzień ten wypada 12-go marca. To wyjątkowe święto osób zmagających się z chorobami nerek uznawane jest w ponad stu krajach na całym świecie. Specjaliści od lat dokładają starań, by podnieść społeczną świadomość nie tylko w zakresie roli nerek w naszym organizmie, ale też leczenia i wyzwań, z jakimi muszą się zmagać osoby ciepiące na choroby tych narządów.

Światowy Dzień Nerek – 8 Złotych Zasad dbania o nerki

Profilaktykę chorób nerek można wprowadzić w każdym wieku. Najlepiej robić to przez całe życie. Specjaliści opracowali 8 Złotych Zasad, których przestrzeganie znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na różne schorzenia nerek.

  1. Bądź w formie, bądź aktywny!
światowy dzień nerek osiem złotych zasad bądź aktywny

Dzięki temu utrzymasz prawidłową masę ciała, obniżysz ciśnienie krwi i zmniejszysz ryzyko przewlekłej choroby nerek.

Akcja „W ruchu po zdrowe nerki” to ogólnoświatowy marsz zbiorowy – ochotnicy, gwiazdy, specjaliści itp. poruszają się w publiczny strefach na piechotę, biegając lub jeżdżąc na rowerze. Dołącz do nich!

  1. Dbaj o zdrową dietę

To pomaga utrzymać idealną masę ciała, obniża ciśnienie krwi, zapobiega cukrzycy i chorobom serca, a także innym schorzeniom przyczyniającym się do chorób nerek.

Ogranicz spożycie soli. Zalecane dzienne spożycie sodu wynosi 5-6 gramów soli – około jednej łyżeczki. Limit ten obejmuje sól już zawartą w żywności. Aby zmniejszyć spożycie soli, spróbuj ograniczyć ilość żywności przetworzonej i restauracyjnej. Nie dodawaj soli do żywności. Łatwiej kontrolować spożycie soli, jeśli samodzielnie przygotujesz jedzenie ze świeżych składników.

  1. Mierz i kontroluj poziom cukru we krwi

Co druga osoba chora na cukrzycę nie wie o swojej chorobie. Dlatego trzeba sprawdzać poziom cukru we krwi w ramach ogólnej kontroli ciała. To szczególnie ważne dla osób zbliżających się do wieku średniego oraz starszych. U połowy osób z cukrzycą rozwijają się choroby nerek. Jednak dzięki odpowiedniej kontroli możesz tego uniknąć. Regularnie sprawdzaj czynność nerek za pomocą badania krwi i moczu.

  1. Mierz i kontroluj ciśnienie krwi
światowy dzień nerek kontrola ciśnienia krwii

Około połowa osób z nadciśnieniem nie wie, że choruje na nadciśnienie. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie ciśnienia krwi w ramach ogólnej kontroli ciała. To szczególnie ważne dla osób w średnim i starszym wieku. Wysokie ciśnienie krwi może uszkodzić nerki. Prawdopodobieństwo choroby wzrasta, jeśli nadciśnienie łączy się z innymi czynnikami, m.in. cukrzycą, wysokim poziomem cholesterolu i chorobami sercowo-naczyniowymi. Ryzyko można istotnie zmniejszyć dzięki dobrej kontroli ciśnienia krwi.

Prawidłowe ciśnienie krwi u osób dorosłych wynosi 120/80. Nadciśnienie rozpoznaje się, jeśli mierzone w dwóch różnych dniach odczyty skurczowego ciśnienia krwi w oba dni wynoszą ≥140 mmHg i / lub odczyty rozkurczowego ciśnienia krwi w oba dni wynoszą ≥90 mmHg (WHO).

Jeśli ciśnienie krwi stale utrzymuje się powyżej normy (szczególnie, jeśli jesteś młodą osobą), zgłoś się do lekarza. Specjalista oceni ryzyko dalszego rozwoju choroby, potrzebę modyfikacji stylu życia, a w razie potrzeby przepisze odpowiednie leki.

W 2017 r. American Heart Association i American College of Cardiology zrewidowały wytyczne dotyczące wysokiego ciśnienia krwi i zasugerowały, że należy je leczyć wcześniej – od 130/80 mm Hg zamiast 140/90 mm Hg. Jednak nie wszystkie światowe organizacje zdrowotne przyjęły to zalecenie. Najlepiej skonsultować się z lekarzem.

  1. Pij odpowiednią ilość płynów

Poziom spożycia płynów powinien być ustalany indywidualne, w zależności od wielu czynników – klimatu, wykonywanych ćwiczeń, warunków zdrowotnych, ciąży, karmienia piersią itp.

Standardowym zaleceniem jest wypijanie 8 szklanek (2 litrów) wody dziennie dla zdrowej osoby przebywającej w komfortowych warunkach klimatycznych.

W trudnych warunkach klimatycznych zalecenia dotyczące przyjmowania płynów należy dostosować do okoliczności. Indywidualnie ustala się ilość płynów dla pacjentów z chorobami nerek, serca i wątroby. Najlepiej skonsultuj się z lekarzem, który dopasuje normy do twojego stanu zdrowia.

  1. Nie pal

Palenie tytoniu spowalnia przepływ krwi przez nerki. W rezultacie zmniejsza się zdolność tych narządów do prawidłowego funkcjonowania. Palenie zwiększa ryzyko raka nerki o 50%.

  1. Nie stosuj regularnie dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych

Typowe leki, takie jak niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) / przeciwbólowe (np. ibuprofen) mogą zaszkodzić nerkom, jeśli są przyjmowane regularnie.

Jeśli zmagasz się z chorobą nerek lub obniżoną czynnością nerek, przyjęcie zaledwie kilku dawek może im zaszkodzić. W razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

  1. Zbadaj czynność nerek, jeśli jesteś w grupie „wysokiego ryzyka”:
światowy dzień nerek złote zasady
  • Masz cukrzycę
  • Masz nadciśnienie
  • Jesteś otyły
  • W twojej rodzinie występowały choroby nerek

PLMP/MG2/20-0003